torsdag den 29. marts 2012

De kloge fugle

I øjeblikket leverer fuglene højt forårshumør og frydefulde smil på læberne af mindst en af byens borgere.

Jeg cykler hver dag gennem en af byens parker, når jeg ved 14 tiden er på vej til dagens arbejde.

Dag efter dag er de der, de sjove og ret underholdende gråkrager.

Parkens morsomme indslag, drillenisser som selv de største hunde ikke tør hamle op med ......... når de hænger ud et par stykker sammen i en bande.
De pjanker og pjatter, løber efter hundene og napper dem i haserne. De spiller såret og når hundene bliver nysgerrige, så springer de op og løber mod hundene, som hurtigt løber hen til mor / far.

Igår så jeg dem tømme en skraldebøtte for spændende ting. Gråkrage nr 1 sad oppe på kanten og fiskede. Gråkrage 2 og 3 sad ned på jorden og pakkede de mange skatte op. Mens gråkrage nr 4 underholdt med en højlydt skrappen hvergang det blev for spændende.

Gråkrager er som alle andre kragefugle meget kloge, bla bruger de redskaber som ganske få andre dyrearter.

For efterhånden en del år siden fandt jeg en moderløs gråkrage (dens mor lå kørt over og den sad og græd). Han blev døbt Øjvind Ørn og så flyttede han ellers ind i mit hus (det var ude på "landet") og fyldte en stor del af mit liv. Jeg have ham som kæledyr indtil han 1½ år gammel fløj ud i verden sammen med flokken af krager han havde leget med hver dag når han var ude. Da han var stor nok til det, var han nemlig kun lukket inde om natten (for at beskytte ham mod vilde dyr).

Da han var unge sov han helst i mine arme. Han fulgte mig som min skygge døgnet rundt. Der var fantastisk mange glæder ved at have ham, men det var også et opslidende job. Han kunne ikke være alene, jeg måtte have barnepige til ham når jeg skulle noget, så jeg har aldrig senere anbefalet folk at forsøge sig som gråkrage mor ;-)

Men det siger vel sig selv at jeg nyder gråkragernes leg i parken på en noget anden måde end hunde og hundejerne gør ;-)))



3 kommentarer:

  1. Hvor er det bare en sød historie om din krage baby. Nogle gange glemmer man de dyr der lever omkring os til hverdag, men kigger man nærmere på dem så er der rigtig meget sjov at hente :-) Dejligt med en lille dyrefortælling. Jeg har engang samlet en due op der ikke ville flyve. Den var kun hos mig en dag indtil den om aftenen besluttede sig til at flyve, men det var meget hyggeligt:-)
    Knus Maria

    SvarSlet
  2. Hei på deg!!
    Så hyggelig historie!
    Og litt rart at jeg fant en blogg med en kråkehistorie....
    For i dag da jeg spaserte hjem fra jobb, fant jeg en kråke som satt fast i et stakittgjedet. Halsen var fast mellom to av plankene og kroppen helt løs.
    Det flakset og flakset, men satt helt fast....Jeg fant en murstein og dytte kråken oppover og det skulle ikke mer til før den var løs!!
    Så glad jeg ble!!
    Og sikkert kråka også!
    Så fint å kunne hjelpe!!
    Ha en flott dag!!!

    Klem Fru Samuelsen:-)))
    (legger meg som følger til bloggen din)
    Den fløy så fint avsted!!
    H

    SvarSlet
  3. Sød og varm historie....sjovt du lægger Rammstein ind, det er underligt fasinerende musik, flere numre er gode at træne til grundet den slagfaste rytme :)

    SvarSlet